;

Succes vervolgd: wijkleercentrum in Hoorn

Succes vervolgd: wijkleercentrum in Hoorn

Het idee achter het wijkleercentrum is een win-win-gedachte: een plek waar zorg en ondersteuning aan de wijkbewoners wordt gegeven door studenten die hun opleiding direct in de praktijk toepassen. Een combinatie die in andere gemeenten al succesvol was. In Zwaag realiseert de gemeente Hoorn aan de Kerkelaan 1a een wijkleercentrum in samenwerking met het Horizon College en zorgorganisaties WilgaerdenLeekerweideGroep en Omring. Het centrum gaat voor het nieuwe schooljaar 2021-2022 open.

Succes vervolgd
‘Na twee succesvolle wijkleercentra in Avenhorn en Wognum ben ik heel blij dat we nu ook in Hoorn gaan starten’, vertelt Claudia Heerens, wijkleermakelaar bij deze centra. ‘De afgelopen 3 jaar heb ik een groot aantal deelnemers zien opbloeien, omdat ze hier de kans hebben gekregen het geleerde gelijk in de praktijk toe te passen. De studenten die wijkleren in de wijk en onderwijs krijgen in een wijkleercentrum, merken een duidelijke positieve invloed op hun leerproces. Veel van de studenten zijn trots op hun ondersteuning bij het wijkleeradres en voelden zich nuttig met iets kleins te doen. Ze krijgen meer begrip voor mensen met een hulpvraag en zijn zich na het wijkleren zelfbewuster van de mogelijkheden binnen de verschillende doelgroepen.

Nog verrassender is de zorgkennis die de studenten opdoen in het wijkleercentrum zelf en in de wijk, is het effect op hun sociale en menselijke vaardigheden. De studenten geven regelmatig aan meer zelfinzicht te hebben gekregen en zich een stuk zelfverzekerder te voelen na hun wijkleren bij het wijkleeradres. Maar ook de kleinschaligheid en juiste intensieve begeleiding binnen een wijkleercentrum, dragen hieraan bij.  Juist deze zachtere vaardigheden vormen een stevige basis voor een vervolgopleiding of baan in de sector. Je kan zeggen dat deze studenten beter zijn voorbereid op de zorgbanen van de toekomst.

De betrokken zorgorganisaties zien de vraag naar ondersteuning bij lichte (huishoudelijke) zorg en het welzijn van thuiswonende ouderen toenemen. Niet iedereen beschikt immers over een goed sociaal netwerk waardoor de kans groter is dat ouderen eenzaam worden. De studenten van het Horizon College willen graag praktische ervaring opdoen, die aansluit bij hun opleiding Helpende hand Zorg & Welzijn. Het Wijkleercentrum Hoorn speelt hierop in. Frank Sitaram, opleidingsmanager van het Horizon College: ‘Door vraag en aanbod slim te combineren binnen het onderwijs ontstaat er een leerklimaat waarbij praktijk en theorie meer geïntegreerd zijn en op elkaar aansluiten. Het doel is om deze MBO-2-studenten beter voor te bereiden op hun toekomstige baan. Tegelijkertijd creëren we bij hen ook maatschappelijke betrokkenheid.’

Ondersteuning is van enorme waarde
De gemeente is blij met dit mooie initiatief. Wethouder kwetsbare inwoners, Kholoud al Mobayed: ‘De studenten zijn er voor iedereen die een steuntje in de rug kan gebruiken, van jong tot oud met of zonder een zorgindicatie. Zij kunnen in veel situaties het leven van de kwetsbare inwoner, net even makkelijker maken. En het stimuleer hen om naar buiten te gaan. En juist in deze tijd is dat van enorme waarde. Wethouder onderwijs, Samir Bashara: ‘Talenten in de regio houden en praktijkonderwijs van A tot Z faciliteren is ook een van de uitgangspunten die we via deze manier tot uitvoering brengen. Daar profiteren onze inwoners van.’

Iedereen is welkom; wel vooraf aanmelden
Bij het Wijkleercentrum is elke inwoner welkom. Zij bepalen zelf welke ondersteuning zij nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan samen wandelen, samen boodschappen doen, licht huishoudelijk werk, activiteiten met (ouderen en) kinderen, ondersteuning voor mantelzorgers en persoonlijke aandacht. De ondersteuning kan geboden worden op maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 uur en 16.30 uur. Het is wel nodig om vooraf aan te melden zodat de inwoner gekoppeld kan worden aan een beschikbare student.

Opknappen
Voordat het wijkleercentrum open kan zijn er nog de nodige acties om op te pakken voor de samenwerkingspartners. Zoals het opknappen en inrichten van het pand en het informeren van de buurt over de mogelijkheden en aanmelden zodra er zicht is op de opening vlak voor de zomervakantie.