In onze wijkleercentra in Koggenland, Medemblik en Hoorn geven studenten van de opleiding Helpende Zorg & Welzijn lichte ondersteuning aan de wijkbewoners. Zij brengen hun opleiding direct in de praktijk. Claudia Heerens is als wijkleermakelaar de schakel tussen wijkbewoners, studenten en gemeente. In haar maandelijkse column deelt Claudia wat zij meemaakt met studenten en cliënten in de wijkleercentra van het Horizon College.
Vaak krijg ik de vraag wat het wijkleercentrum nu eigenlijk is. Ik antwoord dan altijd: een praktische manier van opleiden en een fantastisch concept. Dat is een beetje kort door de bocht, maar het is wel waar.
Studenten omarmen
In een wijkleercentrum worden studenten opgeleid tot helpende in de zorg en welzijn. De mensen van de toekomst, die we in de zorg zo ontzettend hard nodig hebben. Dat we een tekort in zorgpersoneel hebben, weet iedereen. Dus is het van belang om de studenten die voor deze opleiding kiezen te omarmen. Dat kan ik niet alleen, dat doen we met een heel team.
In het wijkleercentrum leren studenten niet alleen het vak van helpende, ook leren zij alle competenties die daarbij horen. Eén van die competenties is verantwoordelijkheid. De studenten zijn namelijk zelf verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van een wijkleercentrum. Een wijkleercentrum is eigenlijk een gebouw ergens in de wijk van de gemeente Hoorn, Medemblik of Koggenland. Het gebouw is als een school ingericht, compleet met tafels, stoelen en ook een keuken, wasmachine en dergelijke. De meeste theorie die de studenten krijgen, wordt direct in de praktijk toegepast. Hebben de studenten net les gehad in hoe je ramen moet lappen, wordt vervolgens het hele wijkleercentrum voorzien van een compleet gewassen raampartij. Het voordeel is dat er tijdens deze handeling meerdere competenties worden meegenomen, waar ze soms zelf niet eens erg in hebben. Denk dan aan communicatie, initiatief nemen, kwaliteitsgericht handelen, noem maar op.
Feedback, communicatie en verantwoordelijkheid
Ik heb wel eens hele discussies meegemaakt tussen drie studenten over wanneer je nu welk doekje moet gebruiken. Nu zal je wel denken, waar maken ze zich druk over? Maar het gaat erom dat ze leren elkaar feedback te geven, te communiceren en verantwoordelijkheid te nemen. Die dingen die oh zo belangrijk zijn als je werkt in de zorg. En natuurlijk zijn er ook studenten bij die helemaal geen zin hebben om voor de zoveelste keer een afwasmachine uit te ruimen of wc schoon te moeten maken. Maar ook dat hoort erbij. Zo geven we de studenten mee dat het belangrijk is om zelf verantwoordelijkheid te voelen, hoe je de situatie voortaan achterlaat.
Dus als ze straks als helpende werken, kijk dan even achterom nadat je klaar bent, zodat je het netjes achterlaat voor je collega. Gelukkig zijn er ook altijd leuke activiteiten zoals bakken. Het voordeel hiervan is, dat er tijdens de koffiepauze dan een heerlijke pizza voor iedereen klaarstaat. Ach, het zal iedereen een zorg zijn!