;

Iets voor een ander kunnen betekenen, een zinvolle dag hebben wil toch iedereen?

Het begon met één klusser en is nu een Kluspunt. In 2015 merkte ik dat Marieke, een jonge dame met een grote zorgvraag, erg kon genieten van een ander helpen. Ze groeide van de interactie en complimenten. We creëerden klussen voor haar welke ze binnen haar veilige omgeving kon doen en als het klaar was bracht ze de spullen terug naar collega's op het terrein.

Iets voor een ander kunnen betekenen, een zinvolle dag hebben wil toch iedereen?

Steeds vaker konden we haar ook echte klussen geven. Tijdens corona bleek een veel grotere groep cliënten behoefte te hebben aan en is onze aanpak als een olievlek verspreid binnen de hele organisatie van WilgaerdenleekerweideGroep. We zijn een projectteam gestart met 4 medewerkers van 3 locaties die hun krachten hebben gebundeld en zo is de officiële naam Kluspunt ontstaan. Inmiddels werken er ongeveer 100 ouderen en mensen met een verstandelijke beperking aan mee. We hebben zelfs een wachtlijst!

Het doet iets met mensen
Maarten kwam voor corona zijn bed niet uit. Nu staat hij nog voor de locatie open gaat klaar om aan de slag te gaan. Als ik hem zie steek ik altijd mijn duim op en vertel hem hoe blij ik ben dat hij komt helpen! Topper! Laatst had ik mijn auto geparkeerd voor de locatie om spullen uit te laden en hoorde ik geklop op het raam. Ik keek naar achter en zag daar een blije Maarten staan met zijn duim omhoog! Wauw, dat geeft mij als begeleider en coördinator van het Kluspunt kippenvel.....

Wat doen we?
We werken aan klussen voor de organisatie maar ook voor externe bedrijven. Cliënten doen de klussen samen met hun begeleiders op de plek waar het voor hen veilig is. Soms is dat vanuit de eigen woning, binnen de groep of op het Kluspunt zelf. Mooi om te zien hoe cliënten een ontwikkeling doormaken en groeien in wat ze kunnen en willen. De methodiek Triple C, kwaliteit en samenwerken zijn voor ons belangrijke pijlers. Voor iedereen die meedoet maken we persoonlijke werkbakken. Met daarin de materialen om een product te maken of samen te stellen. Aan het eind van de klusdag verzamelen we de bakken met alles wat ze gemaakt hebben.

In 2015 begonnen we zoals gezegd met het verzinnen van klussen voor Marieke omdat zij een ander graag wilde helpen. In 2018 zijn we begonnen met een echte opdracht van een bedrijf: snoep inpakken. Naast de cliënten van groep ‘de reuring’, was hier ook een cliënt die 1 op 1 begeleiding kreeg vanuit locatie ’t Steggie’, elke dag mee bezig. Er kwam al snel een bedrijf bij waarvoor we zeep konden gaan inpakken. Inmiddels doen we nog veel meer: kaarten maken, verpakkingen bestikkeren, maar we kunnen nog meer aan. In deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt worden overal werknemers gezocht.

Wij zoeken juist meer werk.
We hebben cliënten op de wachtlijst die graag mee willen klussen en zinvol bezig willen zijn. Mocht je hier meer informatie over willen, laat het me weten.


Oh en Marieke werkt nog steeds met veel plezier mee aan alle klussen. Het heeft haar wereld verrijkt en vergroot!


Ik ben trots dat ik dit heb mogen opzetten binnen WilgaerdenLeekerweideGroep en samen met een team verder mag bouwen binnen de organisatie. Speciaal woord van dank aan collega Melissa die hierin actief heeft meegedacht en gewerkt en mij geremd heeft waar nodig :-)
Wegens privacy redenen, heb ik fictieve namen gebruikt.


Meerie Mulder, persoonlijk begeleider en coördinator Kluspunt WilgaerdenleekerweideGroep
0638845494 - M.Mulder@WLGroep.nl